top of page
2. stupeň ZŠ
6. ročník – Staré české pověsti
Lekce zaměřená na nejznámější české pověsti.
Obsah:
Co je to pověst a kdo to byl praotec Čech, kněžna Libuše, Ctirad nebo třeba Bruncvík? Během lekce budou děti rozděleny do skupin a každá z nich zpracuje jednu starou českou pověst a představí ji ostatním. Žáci si vyzkouší vyhledávání informací v textu, rekapitulaci přečteného, komunikaci a prezentaci. Lekce je postavena na knize Obrázky z českých dějin a pověstí. Staré české pověsti jsou zpracovány nejrůznějšími způsoby, proto součástí lekce bude i ukázka knih.
Lektor: Mgr. Hana Hogenová
Časová dotace: 90 minut
6. ročník – Orientace v knihovně a dílna čtení
Lekce, která dětem ukáže, jak funguje knihovna a zároveň představí čtenářské dílny.
Obsah:
V první části lekce se žáci naučí orientovat v dětském oddělení knihovny. Seznámí se např. s online katalogem a dozví se jak vyhledávat knihy v půjčovně. Druhá část lekce bude vyhrazena pro dílnu čtení. Děti si podle svého zájmu vyberou knihu, se kterou budou dále pracovat. Vítané je, pokud si děti na lekci přinesou vlastní rozečtenou knihu, ale není to podmínkou.
Lektor: Mgr. Hana Hogenová
Časová dotace: 90 minut
6. ročník – Robinson
Čtenářské lekce vycházející z knihy Robinson od P. Síse, ve které autor zpracoval svůj zážitek z dětství.
Obsah:
Čtenářská lekce, ve které se děti oklikou dozvědí o nejznámějším knižním trosečníkovi. Děti se budou zamýšlet nad tím, co by mohlo událostem dějově předcházet a co by mohlo následovat. V lekci se dotkneme tématu přátelství, které je pro děti jedním z nejdůležitějších. Zamyslíme se nad tím, co k životu potřebuje člověk, resp. my sami.
Lektor: Mgr. Hana Hogenová
Časová dotace: 90 minut
6.–7. ročník – Mediální gramotnost
Lekce je zaměřená na rozvoj dovedností potřebných pro rozpoznávání a kritické hodnocení mediálního obsahu.
Obsah:
Žáci se naučí rozumět různým typům médií, interpretovat informace a rozpoznávat manipulativní techniky. Skrze diskuse, příklady si žáci osvojí schopnosti, které jsou důležité v dnešním digitálním světě. Po absolvování lekce budou schopni rozlišovat mezi pravdivými a klamnými informacemi.
Lektor: Boris Falc
Časová dotace: 90 minut
6.–7. ročník – Frajer Nate a sušenky štěstí
Čtenářská lekce, ve které budou hrát důležitou roli moudra ze sušenek štěstí.
Obsah:
Během lekce se děti seznámí s Natem, podobně starým klukem jako ony, jehož zážitky by mohly být klidně jejich vlastními zážitky. Budeme se snažit z nepřímých indicií vyvodit, co se nám autor snaží sdělit. Děti se pokusí propojit své zážitky s knižním hrdinou z oblíbené knihy od L. Peirce. Na knihu Velkej Frajer Nate je prostě třída navážeme dílnou čtení.
Lektor: Mgr. Hana Hogenová
Časová dotace: 90 minut
6.–8. ročník – Strom duchů aneb čtenářský Halloween
Halloween plný čtenářských aktivit s knihou od R. Bradburyho.
Obsah:
Děti prožijí s partou kamarádů část halloweenského večera a vytvoří si svůj Strom duchů. Intenzivně čtenářské setkání zakončíme poslechem herecké interpretace I. Orozoviče z audioknihy.
Lektor: Mgr. Hana Hogenová
Časová dotace: 90 minut
6.–9. ročník – Dílna čtení aneb rozečtěme společně děti
Dílna čtení je nejefektivnější způsob, jak rozečíst děti. Vhodné i pro pravidelná setkání.
Obsah:
Děti si podle svého zájmu vyberou knihu, se kterou budou dále pracovat. Pozornost lze zaměřit na nejrůznější témata i dovednosti. Vítané je, pokud si děti na lekci přinesou vlastní rozečtenou knihu, ale není to podmínkou. Ideální je nejdříve absolvovat lekci zaměřenou na orientaci v knihovně (viz. lekce Orientace v knihovně a dílna čtení).
Lektor: Mgr. Hana Hogenová
Časová dotace: 45-90 minut
6.–9. ročník – Alfa, Beta, Sigma aneb o postavení a spolupráci v týmu
Lekce je zaměřená na seznámení se se skutečnými významy slov alfa, beta atd. v rámci společnosti a jejich role v rámci týmu. Lekce je také zaměřená na ukázku spolupráce pod tlakem.
Obsah:
Mnozí mladí lidé se rádi označují slovy jako alfa, sigma a ti trochu znalejší možná ještě gama nebo omega. Ale vědí vůbec, co ta slova znamenají? A skutečně znamená slovo beta něco negativního? Pojďme si udělat jednoduché seznámení s jednotlivými pozicemi, jejich rolemi a významem a také si pomoci odhadnout, jakou roli ve skutečnosti ve své společnosti zastupujete.
Lektor: Matěj Stráník
Časová dotace: 90 minut
6.–9. ročník – Babička aneb návrat do dětství
Lekce, v níž se to bude hemžit babičkami.
Obsah:
Babička je osoba, se kterou máme spjaté nejrůznější asociace. V průběhu lekce si zavzpomínáme na svoji babičku a pokusíme se trošičku poznat nejslavnější českou literární stařenku od B. Němcové. V druhé části nás čeká babičkovská dílna čtení.
Lektor: Mgr. Hana Hogenová
Časová dotace: 90 minut
7. ročník – Zlatý kolovrat
Čtenářská lekce, při které budou děti pracovat s básnickým textem a zjistí, co je to balada.
Obsah:
Při práci s baladou Zlatý kolovrat se žáci pokusí poskládat posloupnost příběhu. Opomenuty nezůstanou ani další básně Erbenovy Kytice. Důraz je kladen na porozumění textu a komunikaci. Lekcí nás budou provázet ilustrace od oceňované umělkyně Míly Fürstové. Dále se můžete těšit na současnou baladu od Nelly Černohorské a čtenářskou hru Přines si svou knihu.
Lektor: Mgr. Hana Hogenová
Časová dotace: 90 minut
7. ročník – Klub divných dětí
Čtenářská lekce vychází ze stejnojmenné knihy od P. Soukupové.
Obsah:
Proč je někdo divný a jiný ne? Hlavní hrdiny knihy Klub divných dětí jejich okolí moc nebere. Ve čtenářské lekci se zaměříme na Milu, Petra, Katku a Frantu. Co na nich ostatním vadí? Lekce vede děti k zamyšlení, co je “normální” a popřemýšlí nad tím, čím se oni odlišují a třeba vybočují z řady.
Lektor: Mgr. Hana Hogenová
Časová dotace: 90 minut
7. ročník – Pozdě bycha honiti
Lekce je zaměřená na „zvláštní“ průpovídky, kterým již dnešní děti nemusí rozumět.
Obsah:
Během lekce kromě toho, že žáci zjistí, co je to přísloví a co rčení, tak na ně čeká velká porce životních mouder. Zkusí odhadnout jejich význam a zapátrají po původu některých průpovídek. Každý národ má svá přísloví a rčení, která vycházejí z jeho lidové slovesnosti, a proto se pro zajímavost podíváme i na životní moudra jiných národů. Lekce je postavena na práci s textem.
Lektor: Mgr. Hana Hogenová
Časová dotace: 90 minut
7.–8. ročník – Moderní mýty
Lekce je zaměřená na pochopení, jak se příběhy v průběhu času příliš nemění a jak hrdinové ze starých legend mají mnoho společného s moderními hrdiny z komiksů. Dále se budeme zabývat skutečným účelem těchto legend a jejich významem pro společnost.
Obsah:
Příběhy, legendy a pohádky provázejí lidstvo od nepaměti. Přestože se v průběhu času měnily a přizpůsobovaly potřebám svých současníků, základy jednotlivých postav a hrdinů zůstaly stejné. Jak se liší Kapitán Amerika od Svatého Jiřího? Není Hulk stejným archetypem jako Kukulín? Podívejme se na staré i nové hrdiny, porovnejme jejich rozdíly a podobnosti. Také se zamyslíme nad škodlivostí znevažování těchto postav.
Lektor: Matěj Stráník
Časová dotace: 90 minut
8. ročník – Bajky
Lekce zaměřená na bajky, především od dvou slavných bajkařů Ezopa a Krylova.
Obsah:
Děti se v průběhu lekce seznámí se základní charakteristikou bajky. Také si vyzkouší předvídání, argumentaci, práci s klíčovými slovy a např. tvůrčí psaní. Lekce je postavena na práci s textem a knihami.
Lektor: Mgr. Hana Hogenová
Časová dotace: 90 minut
8.–9. ročník – Máchův Máj
Lekce je zaměřená na seznámení s jedním z nejdůležitějších českých literárních děl.
Obsah:
Každý z nás se o Máji učil. Každý z nás ví, že je to „nějaká báseň“, kterou napsal Mácha, a skoro každý je schopen odříkat první dva až čtyři verše, které jsou v čítankách. Ale kdo ví, o čem Máj skutečně je, jaký je jeho příběh a co inspirovalo Máchu k jeho napsání? Pojďme společně prozkoumat Máchův Máj.
Lektor: Matěj Stráník
Časová dotace: 60 minut
8.–9. ročník – Povolání
Lekce se zabývá volbou zaměstnání a důležitostí práce.
Obsah:
Blíží se chvíle, kdy si žáci budou muset vybrat, kam půjdou na střední školu nebo učiliště. Je to velmi těžká volba a trochu by jim s tím mohla pomoci právě tato lekce, která se zaměřuje na výhody a úskalí různých zaměření. Řekneme si i pár rad, na co si u výběru budoucího zaměření dávat pozor.
Lektor: Boris Falc
Časová dotace: 90 minut
8.–9. ročník – Jak nás ovlivňuje propaganda
Lekce zaměřená na rozvíjení kritického myšlení a zpochybňování informací předkládaných bez důkazů a ověření.
Obsah:
Každý den se na nás valí tuny a tuny nových informací, mnohdy značně protichůdných. Oficiální kanály říkají něco, naši kamarádi něco jiného a něco dalšího říká internet. Kde se nachází pravda? Staré přísloví říká, že někde uprostřed, ale ve skutečnosti bude někde hluboko pod nánosem lživých či překroucených informací. Na příkladu fiktivního sci-fi světa Mutant Chronicles si pojďme vyzkoušet, jak snadno se dá pravda překroutit či upravit a zároveň, jak nacházet její zrnka i v propagandistickém balastu.
Lektor: Matěj Stráník
Časová dotace: 90 minut
8.–9. ročník – Finanční gramotnost
Lekce zaměřená na základy finanční gramotnosti, porozumění obecným principům správy financí a varování před různými nekalými praktikami, které jsou často zneužívány k oklamání mladých lidí.
Obsah:
Peníze nerostou na stromech. Pojďme pochopit, kde se berou. Kolik z toho, co dostáváme, vracíme státu. Řekneme si jaké jsou způsoby vydělávání peněz. Lehce se dotkneme i budoucnosti tzv. zadních koleček. Také se budeme věnovat několika praktikám, které často využívají podvodníci.
Lektor: Matěj Stráník
Časová dotace: 90 minut
8.–9. ročník – Spící město aneb máte čuch na lidi?
Čtenářská lekce postavená na knize Spící město od M. Vopěnky.
Obsah:
Děti se zaměří především na postavy, budou pracovat s jednotlivými úryvky a skrze ně pak hledat spojitost mezi jednotlivými událostmi, které budují děj. Celá lekce nese téma vyjádřené otázkou: Máte čuch na lidi? Pozornost zaměříme na odhad lidského charakteru. Umět správně odhadnout člověka se nám v životě hodí velmi často. Prostřednictvím knih můžeme zažít mnoho setkání a svůj odhad v bezpečí trénovat.
Lektor: Mgr. Hana Hogenová
Časová dotace: 90 minut
8.–9. ročník – B není A aneb co pro nás znamená svoboda?
Čtenářská lekce vycházející z knihy A od P. Čecha.
Obsah:
V lekci budou děti pracovat s příběhem, který je vystavěn na působivých ilustracích. Vyzkouší si vytvořit textovou podobu příběhu, procvičí si mluvené vyjadřování, zaměří pozornost na detail a zkusí poskládat posloupnost příběhu. Po tematické stránce se budeme zabývat totalitou a tím, co pro nás znamená svoboda.
Lektor: Mgr. Hana Hogenová
Časová dotace: 90 minut
8.–9. ročník – Nenávist: My proti nim
Lekce věnující se přirozenému „my proti nim“ a problému xenofobie.
Obsah:
Začneme zlehka týmovou prací na zábavném tématu v rámci uvažování „my proti nim“. Budeme vytvářet naprosto pitomé nenávistné komentáře na sociální sítě. Od této hry plynule přejdeme ke xenofobii, k čemuž nám pomůže aféra na vyhlášení Českého slavíka 2016 (prosíme, neprozrazovat dětem). Celá lekce je doprovázena vizuálním materiálem a zkušenostmi lidí, kterých se xenofobie dotkla.
Lektor: Bc. Vladimír Kraft
Časová dotace: 90 minut
bottom of page