top of page

1. stupeň ZŠ

1. ročník – Prohlídka knihovny
Prohlídka je vhodná jako první návštěva knihovny. Děti se seznámí s knihovnou jako takovou, prohlédnou si půjčovnu a dozví se, co vše by v knihovně mohly dělat. Budou mít možnost si prolistovat velké množství knih a časopisů a „pohrabat se“ v regálech. Zjistí, jak získat kartičku do knihovny a jaké výhody z toho pro ně plynou. Nakonec se pobaví v krásné herně dětského oddělení, kde by mohly trávit svůj volný čas při nějaké hezké odpolední akci.
 

Časová dotace: 90 minut

 


1. ročník – Draci se nedělí
Lekce vytvořená na základě knihy Draci se nedělí od autorky Nicoly Kinnear.
 

Obsah:
Děti si pomocí příběhu o dracích zopakují zvířátka a naučí se, jak se správně chovat ke knížce. Zároveň budou vytvářet vlastní pravidla, jak by se měly či neměly chovat ke svým kamarádům.
 

Lektor: Boris Falc
Časová dotace: 90 minut

 


1. ročník – Strachu se bát nemusíme
Strach je nám přirozený a my se s ním během lekce naučíme pracovat.


Obsah:
V průběhu lekce zjistíme, co je to strach a kdo všechno ho může mít. Nakoukneme do knížky Strach má velké uši. Povíme si, jak můžeme strach zahnat. Vyrobíme si Strach (strašidlo) a pak ho překonáme. Pracovat budeme individuálně i společně.


Lektor: Bc. Pavla Kašpárková
Časová dotace: 90 minut



1.–2. ročník – Hudba kolem nás
Lekce zaměřená na zvuky v našem okolí. Určena i pro „nemuzikanty“.


Obsah:
Při lekci poznáme různé zvuky. Zjistíme, kde se vzaly hudební nástroje. Dokonce si vlastní nástroje zkusíme vyrobit a zazpíváme si písničky, které známe. Zpěv a hraní je dobrovolné, nikoho nebudeme nutit.


Lektor: Bc. Pavla Kašpárková
Časová dotace: 90 minut

 


1.–2. ročník – Litvínov
Lekce zaměřená na poznání našeho města.


Obsah:
V průběhu lekce se děti seznámí s naším městem. Podíváme se na zajímavosti Litvínova, který se nám může zdát obyčejný, ale opak je pravdou. Zařadíme si město do konkrétní lokality. Budeme vybarvovat a vyrábět své vlastní město. Pracovat budeme individuálně i společně.


Lektor: Bc. Pavla Kašpárková
Časová dotace: 90 minut

 


2. ročník – Strakáč a Tioni
Lekce s cílem dětem vysvětlit, že odlišnost není důvodem pro ubližování druhým.
 

Obsah:
Prostřednictvím několika knížek si vysvětlíme a ukážeme, že je v pořádku být odlišný. Řekneme si, jak se správně chovat v kolektivu. Pro lepší představu si na různé odlišnosti zahrajeme.


Lektor: Boris Falc
Časová dotace: 90 minut

 


2. ročník – Etiketa
Lekce se zaměřuje na osvojení správných společenských návyků dětí. Cílem je, aby se děti cítily dobře a sebejistě v různých situacích a nemusely se stydět.


Obsah:
V průběhu lekce si objasníme pravidla etikety. Vyzkoušíme si praktické ukázky. Zahrajeme si na gentlemany a vagabundy. Pracovat budeme individuálně i společně. Děti si odnesou poznání, že chovat se jako gentleman a dáma není ostuda, ale výsada.


Lektor: Bc. Pavla Kašpárková
Časová dotace: 90 minut

 


2.–3. ročník – Co když najdu zvíře v nouzi?
Lekce zaměřující se na činnost Záchranné stanice volně žijících živočichů Falco, pod kterou spadá právě i Litvínov.


Obsah:
Může se stát, že při procházce v přírodě, ale i ve městě, narazíte na zvířátko, které se dostalo do nějakého problému. Může být zraněné nebo na nevhodném místě. Co ale dělat? Důležité je nejednat podle vlastního uvážení, ale poradit se s odborníkem, jako jsou například pracovníci Záchranné stanice Falco. Děti se během lekce naučí pár zásad, jak se chovat k divokým zvířátkům, dozví se jaké problémy je nejčastěji potkávají a jak jim pomoci. Vše je doplněno velkým množstvím fotografií zvířátek umístěných právě ve Falcu.


Lektor: Bc. Vladimír Kraft
Časová dotace: 90 minut

 


2.–3. ročník – Zdravý životní styl
V lekci se dozvíte, co všechno zahrnuje zdravý životní styl a k čemu je dobrý.


Obsah:
V průběhu lekce děti zjistí, co to znamená žít podle zdravého životního stylu. Objeví rozdíl mezi potravinou a surovinou, zkusí si vybrat potraviny podle receptu na zdravý pokrm. Společně si také zacvičí, pohrají a na závěr i něco vyrobí.


Lektor: Bc. Pavla Kašpárková
Časová dotace: 90 minut


2.–5. ročník – Dílna čtení aneb rozečtěme společně děti
Dílna čtení je nejefektivnější způsob, jak rozečíst děti. Vhodné i pro pravidelná setkání.
 

Obsah:
Různé knihy, ale společné téma. Děti si podle svého zájmu vyberou knihu, se kterou budou dále pracovat. Pozornost lze zaměřit na nejrůznější témata i dovednosti. Vítané je, pokud si děti na lekci přinesou vlastní rozečtenou knihu, ale není to podmínkou. Domluvit lze dopředu obecné téma (např. přátelství, vlastnosti, prostředí, vztahy).
 

Lektor: Mgr. Hana Hogenová
Časová dotace: 90 minut
 


3. ročník – Hmyzí pohádky
Lekce zaměřená na práci s knihami od Rostislava Poláčka. Seznámí děti s úžasným světem hmyzu.


Obsah:
Během lekce se děti seznámí s různými druhy hmyzu a dozvědí se mnoho zajímavostí, které jim možná na tento druh zvířátek změní pohled. Děti budou pracovat ve skupinách s textem a hlavně se svojí představivostí.


Lektor: Boris Falc
Časová dotace: 90 minut


3. ročník – Vztahy: zdravé emoce
Lekce zaměřená na emoce, mezilidské vztahy a na vztah sám k sobě.


Obsah:
Při lekci se dozvíme, co jsou to emoce a jak ovlivňují naše vztahy. Povíme si, že důležitý je také vztah k sobě samému. Pokusíme se ocenit sami sebe i ostatní. Pracovat budeme hlavně s kladnými emocemi. Zjistíme, že nikdo není špatný, jen může být jedinečný.


Lektor: Bc. Pavla Kašpárková
Časová dotace: 90 minut

 


3. ročník – Piráti
Lekce přibližující způsob života pirátů, zejména těch v Karibiku v 17. století.


Obsah:
První část lekce je přednáškového typu s aktivní interakcí otázka – odpověď, přičemž se děti dozvědí spoustu zajímavých věcí. Druhá část je koncipována jako cesta k nalezení pokladu. Zde se jedná o skupinovou práci s textem.


Lektor: Boris Falc
Časová dotace: 90 minut
 


3.–4. ročník – Legenda o Marcebile
Lekce zaměřená na seznámení s Krušnohorskou legendou, překonávání ostychu a rozvíjení obrazotvornosti.


Obsah:
I Krušné hory mají svou historii a své legendy. Pojďme se seznámit s příběhem o patronce Krušných hor Marcebile, a pak si jej převést do divadelní podoby. Pracovat se bude buď v malých skupinách nebo hromadně. A jako vždy v divadle, nejdůležitější je ten člověk, který nakonec na jevišti vůbec nebude.


Lektor: Matěj Stráník
Časová dotace: 90 minut

 


4. ročník – Kde bydlíme, aneb Letem světem Mosteckem
Lekce založená na práci s textem a informacemi týkajícími se naší republiky a našeho regionu.


Obsah:
Děti se v mapě propracují postupně z celého vesmíru až k Litvínovu. Naučí se něco o uspořádání České republiky (její rozdělení na kraje, okresy a města). Prohlédnou si mapu, ať už v tištěné nebo online podobě. Naučí se v ní hledat, co potřebují. Pracují i s textem.


Lektor: Bc. Vladimír Kraft
Časová dotace: 90 minut

 


4. ročník – Naše významné osobnosti
Seznámení s významnými osobnostmi naší historie i současnosti na základě aktivního vyhledávání v různých pramenech.
 

Obsah:
Lekce, v rámci níž se děti seznámí s významnými osobnostmi našich dějin (např. Karel IV.). Také získají základní informace o volebním systému v ČR a zkusí si odvolit. Ve skupinách pracují s informačními zdroji jako jsou knihy a internet. Na základě shromážděných informací musí děti přesvědčit ostatní ze třídy, že jejich osobnost je ta nejlepší.
 

Lektor: Bc. Vladimír Kraft
Časová dotace: 90 minut

 


4.–5. ročník – První pomoc
Lekce se zabývá teorií i praxí první pomoci.


Obsah:
Ať chceme nebo ne, občas se člověk dostane do situace, kdy na něm záleží osud někoho jiného. Tyto situace vyžadují znalosti a udržení chladné hlavy hlavně díky předchozímu nacvičování. S dětmi si během lekce vyzkoušíme záchranu lidského života a řekneme spoustu důležitých zásad, jak v této nepříjemné situaci postupovat.


Lektor: Boris Falc
Časová dotace: 90 minut

 


4.–5. ročník – TvTupixx aneb koukáme na YouTube, ale s rozumem
Lekce zaměřená na jeden z fenoménů moderní elektronické doby, a to videa na YouTube.com.
 

Obsah:
Na YouTube lze najít nejen videa s kvalitním obsahem, ale také klamavé a nepravdivé materiály, které lze označit jako "odpadní" tvorbu. Bohužel, tato "odpadní" videa často osloví více uživatelů než kvalitní obsah. V průběhu lekce si ukážeme několik příkladů této "odpadní" tvorby a naučíme se, jak pomocí dohledávání informací a kritického myšlení odhalit lži, které obsahují. Následně se zaměříme na příklady kvalitní a hodnotné tvorby.
 

Lektor: Bc. Vladimír Kraft/Matěj Stráník
Časová dotace: 90 minut

 


4.–5. ročník – Kyberšikana
Lekce zaměřující se na téma kyberšikany podpořená audiovizuálním obsahem.


Obsah:
Během lekce se děti seznámí s tématem kyberšikany. Na praktických případech si ukážeme, jak kyberšikana vypadá, jaké může mít důsledky a jak se s ní vypořádat. Vše je podporováno audiovizuálním obsahem. UPOZORNĚNÍ: Lekce z důvodu autentičnosti využívá skutečných necenzurovaných vyjádření v kyberprostoru, proto během programu zazní sprostá slova a rasistické výroky. Následně je vysvětleno, jak je něco takového špatné a hloupé.


Lektor: Bc. Vladimír Kraft/Boris Falc
Časová dotace: 90 minut
 


5. ročník – Země ve vesmíru
Lekce informačního vzdělávání na téma "Vesmír".


Obsah:
Lekce o vesmíru, sluneční soustavě a konkrétních planetách. Děti se dozvědí, v jaké soustavě se naše planeta nachází, kolem čeho rotuje, jaké má sousedy, atd. Pracují ve skupinách, učí se vyhledávat informace, pracovat s nimi a následně je i prezentovat. Součástí je i hra o životě na jiné planetě.


Lektor: Matěj Stráník/Bc. Vladimír Kraft
Časová dotace: 90 minut

bottom of page